יום רביעי, 23 בדצמבר 2015

הרה"צ אליעזר שלמה שיק זצ"ל - הצדיק מיבנאל

הרה"צ אליעזר שלמה שיק זצ"ל

מורנו ורבנו הרב אליעזר שלמה שיק

מורנו ורבנו הרב אליעזר שלמה שיק (מוהרא"ש) זצ"ל, הוא הצדיק מיבנאל, הוא אחד הרבנים הנערצים של חסידות ברסלב. הרב נולד בירושלים ביום כ"א באייר הת"ש, (29 במאי 1940 למניינם) והלך לעולמו ביום י"ז בשבט התשע"ה (06 בפברואר 2015). הלווייתו יצאה מביתו שבבורו פארק, ארה"ב, והוא נקבר ביבנאל, בבית הקברות של הקהילה שכל כך טרח ועמל להקים אותה ושמר אותה כבבת עינו. 

המוהרא"ש נולד וגדל בירושלים, שאליה הגיעו הוריו מהונגריה בתחילת מלחמת העולם השנייה. בשנת 1954 עברה המשפחה לארה"ב. אליעזר שלמה שיק הצעיר החל ללמוד שם בישיבת "תפארת ירושלים". חמש שנים למד בישיבה הזאת. בשנת תשכ"ב, והוא בן כ"ב שנים, נישא לרבנית יחנא שיפרה, בתו של האדמו"ר מקאסאן. החופה נערכה על ידי הרב משה פיינשטיין, מורו ורבו של המוהרא"ש בישיבת "תפארת ירושלים". 

בשנת 1966 נסע הרב לראשונה בחייו לקברו של רבי נחמן מאומן. זאת הייתה גם הפעם הראשונה שבה נפגש עם חסידי ברסלב חשובים. היו אלה הרבנים הרב שמואל הורוביץ והרב לוי יצחק בנדר. הדבר קרה בארץ ישראל, עת עבר בה הרב בדרכו לאומן. 

שמעו של הרב יצא למרחוק כבר בצעירותו. כבר בהיותו בן 24 החל הרב אליעזר שלמה שיק ללמד בחורי ישיבה שהגיעו ללמוד תורה מפיו. גם מתייעצים רבים שלחו אליו שאלות והוא החל מתכתב, משיב ומייעץ לכל שוחרי תורתו. מאוחר יותר לוקטו כל המכתבים הללו והפכו לסדרת הספרים המרכזית של המוהר"ש. מאה וארבעים כרכים מונה הסדרה הזאת, סדרת הספרים "אשר בנחל". בשנים הבאות כתב המוהר"ש והדפיס ספרים רבים. עם הספרים היקרים האלה ניתן למנות את "קריאת שמע שעל המיטה" וספר "ארך אפיים". הרב אליעזר שלמה שיק גם הדפיס וחילק את ספרי רבי נחמן מברסלב בכמויות גדולות ובמחירי קרן, לתועלת הכלל. הנה כי כן, הספר שבו נתקל הרב לראשונה והוא בן שש עשרה בלבד, הפך לנחלתם של רבים ומוסיף אור לעולם. 

המעבר והקמת קהילת ברסלב ביבנאל


בשנות השבעים התחילו להתגלע חילוקי דעות ראשונים בין רבני ברסלב חשובים בירושלים לבין המוהר"ש. מנהיגים שונים, ובראשם לוי יצחק בנדר, יצאו נגד מנהיגותו של הרב אליעזר שלמה שיק. הגיעו הדברים לכדי כך, שהמוהר"ש עבר להתיישב עם קבוצה מחסידיו ביבנאל שבגליל התחתון. מאז ועד היום הפכה יבנאל למרכז הקהילה של המוהר"ש. 400 משפחות התיישבו במקום והוא הלך ופרח. במקום נבנו בית תבשיל, בית מדרש ובת כנסת שהם לב ליבה של הקהילה. במקביל, התפתח ריכוז נוסף של הקהילה בארה"ב. המוהר"ש היה עוכר בין הקהילות ומרחיב גם את הקהילה בארה"ב. 

הקהילה ביבנאל הלכה והתפתחה, תוך שמספר החברים בה מתרחב והיא עולה כפורחת. היא הפכה למרכז העשייה של הרב, שהשקיע מהונו וממרצו לפיתוח הקהילה. 

כל חייו ובכל שנות הפעילות שלו הטיף המוהרא"ש לערכים חשובים, הן בחיי המשפחה והן בחיים הדתיים. ביחסים בין הורים לילדים הטיף הרב לכיבוד הורים. העניין ראוי לציון, בעיקר לאור העובדה שמרבית חסידיו של הרב הם חוזרים בתשובה. אף שבמרבית המקרים הוריהם של החסידים חילוניים הם, הורה הרב לחסידיו להימנע ככל האפשר מחילוקי דעות עם ההורים ובני משפחה בכלל. 

בנוסף לכבוד להורים ובחשיבות שאיננה נופלת ממנו, הטיף הרב להקפדה על "שלום בית". הוא הטיף בכל הזדמנות ובכל עת לכבוד הדדי בחיי הנישואין. (שיחות רס"ב – רס"ד בשיחות הר"ן) 

המוהרא"ש עודד אצת חסידיו להפיץ באופן קבוע את כתבי רבי נחמן מברסלב ואתך הקונטרסים שחיבר. זאת בנוסף ללימוד יומי ולימוד נרחב ובקיאות בכתבי הרב. 

בניסן תשע"ב עבר הרב התקף לב. הוא התאושש וחזר לפעילות מלאה במהירות. בתאריך י"ז בשבט התשע"ה (2015) הלך הרב לעולמו והותיר אחריו אלפי תלמידים וחסידים מלאי צער ויגון. הרב הותיר אחריו כתבים רבים המשמשים כעת וישמשו גם בעתיד את תלמידיו להעמקת האמונה.

            

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה