יום שני, 28 בדצמבר 2015

אבנר סלמה, האיש וחלקו בפרשת קהילת ברסלב ביבנאל


הקדמה

מרגע שהתחילה ההתיישבות של חסידי ברסלב ביבנאל, דאג האדמו"ר הרב אליעזר שלמה שיק לרווחתם של בני הקהילה, על כל המשתמע מכך. הצדיק מיבנאל טרח רבות והשיג תרומות כספיות נכבדות ממקורות שונים. בין השאר רתם הרב ידידים, חברים ומכרים שהיו לו בחו"ל לצורך העניין. הרב שיק שם לו למטרה לספק לכל חברי הקהילה שלו די צרכם, על מנת שיתפנו לדבר החשוב באמת – עבודת השם יתברך. בנוסף, קנה הרב שיק שטח אדמה גדול. על חלקו הקדמי של השטח בנה המוהרא"ש את ביתו ואת בית הכנסת של הקהילה. כל זאת מכספו האישי. הן האדמה והן המבנים שעליה נרשמו על שמו של הרב ולא על שם הקהילה או מי מבניה וגם לא על שם עמותה כל שהיא. בתחילה היה מדובר במבנה קטן, אבל בהמשך הוא הורחב. אלא שבתוך תקופה לא ארוכה, התברר שגם המבנה המורחב לא הצליח לענות על הצרכים של הקהילה, שהלכה והתרחבה במהירות. המוהרא"ש דחף ולחץ בכל כוחו, עד שהתקבלו האישורים הדרושים לבניית מבנה גדול. חלום היה לו, לרב אליעזר שלמה שיק, שבית הכנסת שייבנה במקום ישרת את בני כל העדות והחוגים ביהדות.

אבנר סלמה נכנס לתמונה 

כל הדברים הללו לא היו נכתבים כאן, אלמלי האדם שנכנס בשלב הזה לתמונה. לאדם הזה קראו אבנר סלמה. האיש הזה היה אחראי על הבינוי באותה התקופה. בתוקף תפקידו ניהל אבנר סלמה את כל העניינים מול הקבלן. דה עקה, שהדברים לא נוהלו בצורה הנכונה. הקבלן, שקיבל מראש סכום כסף נכבד, ברח יום אחד בעודו מותיר את המבנה בחצי הדרך. הוא לא השלים את הבנייה, אבל גם לא אבה להחזיר את הכסף. המוהרא"ש הצטער מאד על הדבר והצטער מאד על שנתן אמון באבנר סלמה. גם המחליף שאמור היה להמשיך מהמקום שבו נפסקה הבנייה, אדם בשם רמי מיכאלי, נחשד ע"י הקהילה בגנבת כספים שנועדו להשלמת הבנייה. אבל זה כבר נושא שיטופל בפעם אחרת.

בשנת 2002 הוקמה עמותה חדשה בשם "ישמח צדיק" המטרה של העמותה הזאת היתה התרומות לעמותה הזאת הגיעו מהוראות קבע שעליהן חתמו רבים מחברי הקהילה. מהותן היתה תשלום חודשי עבור שימוש במקווה. חלק אחר מהסכומים שנכנסו לחשבון העמותה הגיע ממקורות אחרים, כתרומה. סך כל ההכנסה החודשית של העמותה עמד על כעשרים אלף שקלים חדשים בחודש. ההכנסות הללו נשארו בחשבון העמותה כפיקדון ואילו ההוצאות השוטפות של בית הכנסת שולמו על ידי גבאי צדקה מתנדבים. אחד מהם היה אדם בשם עמוס דיין. השני היה לא אחר מאשר בנו של מיודענו אבנר סלמה. השניים טיפלו בקופות הצדקה שגם בהן שמו אנשי הקהילה את כספם. לכשנוצר מצב שבו לא הספיקו הסכומים שנאספו לכיסוי ההוצאות, היה בנו של אבנר סלמה הולך יחד עם עמוס דיין, לאדמו"ר. האדמו"ר היה מבקש מחברי הקהילה לתרום קצת יותר, וחוזר חלילה.

בינתיים המשיכו התסבוכות המשפטיות להיערם – הן כנגד הקבלן שברח, הן כנגד אדון מיכאלי שנחשד ע"י הקהילה בגנבת כספיה והן מול הרשויות, בגין טענות לבנייה בלתי חוקית. ואם בכך לא די, נאלץ האדמו"ר להימנע מלהגיע לארץ ישראל ולטפל בכל אלה. זאת בעקבות אחריותו לכאורה לעבירות פליליות שונות של חברי הקהילה כנגד תושבים ותיקים וכן בגין התגברות התופעה של נישואי קטינים בקהילה.

מינוי הרב משה למנהל הקהילה 

הרב מינה את בנו, הרב משה, למנהל הקהילה. אחד מצעדיו הראשונים של הרב משה, היודע דבר וחצי דבר על ניהול כספי, היה להעביר לפיקוח ישיר שלו את נושא גיוס הכספים, איסוף קופות הצדקה וטיפול שוטף בתחזוקת המבנים. על אלה היו אחראים, כאמור, בנו של אבנר סלמה ועמוס דיין. בעיות שנמשכו שנים נפתרו במהירות ובקלות יחסית, מה שהעלה חשדות שהתמשכות הסכסוכים היתה מכוונת ונבעה מאינטרסים אישיים. גם הסכומים שנתרמו עלו בצורה משמעותית, כתוצאה מארגון טוב ויעיל של הרב משה. בנו של הרב פרש לאחר זמן מה מניהול הקהילה, לאחר שאי אילו אנשים הוציאו דיבתו רעה, הן בקהילה והן בעיני הצדיק מיבנאל. חלקו של הרב משה בפרשה עוד יסופר. מה שחשוב לדעת כאן היא העובדה שהרב משה פרש פעם אחת וחזר בשנת 2013 לנהל את הקהילה, שוב על פי בקשת המוהרא"ש. הוא שימש בתפקיד הזה עד מותו של הרב.

האירועים עם תום השבעה על האדמו"ר 

עם תום השבעה, במהלך אירוע השבעה, חזר אבנר סלמה לתמונה אחרי שנים שבהם שבת לכאורה מפעילות ושמו לא נשמע. כאילו לא די בכל הרעה שהביא על הקהילה, עשה האדון סלמה עוד דבר אחד. הוא חבר לאדון יחיאל זילבר, שבו עוד ידובר רבות. האיש הזה היה יועצו של האדמו"ר במשך תקופה לא קטנה, ולעיתים פעל בשמו לפתרון בעיות בקהילה אשר ביבנאל. בדרך כלל התיימר האיש להיות ידידו של הרב משה, בנו של האדמו"ר. אבל בעוד הרב שוכב על ערש דווי, הפך לפתע את עורו ופעל ללא לאות במטרה למנוע מהרב משה ליטול על עצמו את ניהול הקהילה.

במהלך אירוע השבעה, כאמור, עלה האדון אבנר סלמה על השולחן וסיפר סיפור על חלום שחלם כביכול ובו הוא ראה שהרב משה רצח אל אביו. אבנר סלמה דנן טען ששמע ממקורות מוסמכים שהרב משה פעל נגד אביו בצורות שונות. הוא טען שיש להרחיק את הרב משה ואת איש סודו ויד ימינו, אברהם טובול, מהקהילה.


מתברר שהדברים הללו, שיצאו מפיו של אדם שלרוב לא הביא תועלת מרובה לקהילה, היו רק תחילת מסכת ההתנכלויות וההשמצות שעבר הרב משה יחד עם אברהם טובול. על מנת לחזק את הרושם שהסבו דבריו של האדון אבנר סלמה, הופיעו לפתע הקלטות שונות ומשונות של האדמו"ר כשהוא אומר דברים רעים על בנו. הדברים הללו, יש לומר, נאמרו בעידנא דריתחא, כשהאדמו"ר כעס על בנו בעקבות סכסוך משפחתי כל שהוא. הסכסוך חלף עבר מהעולם, אבל ההקלטה של הדברים נותרה, ושמשה קרדום לחפור בו בידי יחיאל זילבר. הנה כי כן, עשה אבנר סלמה עוד שירות דוב לקהילה הקטנה של חסידי ברסלב ביבנאל.

ההשפעה של הדברים שאמר אבנר סלמה עשתה את שלה, ובמשך זמן לא קצר ירדה קרנו של הרב משה בעיני חלק ניכר מחברי הקהילה ביבנאל. ומי שלא הלך בתלם – היו שדאגו לכך שיעשו זאת באמצעים שונים ומשונים. הדברים הגיעו לכדי כך, שביום השלושים לפטירתו של המוהרא"ש, נמנע מהרב משה להגיע לקבר אבין ביבנאל. בהמשך היתה התדיינות ענפה בין הצדדים, אך לא זה המקום לתאר אותה.

נכון להיום הגיש הרב משה יחד עם אברהם טובול ואברהם טרייסמן, גבאי הקהילה במשך שלושים שנה, תביעת דיבה נגד ארבעה אנשים בקהילה, האחראים על הפצת שמועות שקריות כנגד הרב משה וכנגדם.

אבנר סלמה כשל בטיפול בענייני הקהילה מול קבלן בנייה וגרם לאבדן של ממון רב. האיש הזה גם טיפל בצורה חסרת אחריות בקופות הצדקה של הקהילה. בנוסף לכל אלה, הוא טיפל בצורה לקויה בתחזוקת המבנים לאחר שבנייתם הסתיימה. ואם בכך לא די, פעל מייד בתום השבעה על מות האדמו"ר כנגד בנו של האדמו"ר עצמו. כל זאת בשל מניעים לא ברורים ותוך שהוא משרת אינטרסים שלא ממין העניין. האם אמר את מילתו האחרונה? אין לדעת בשלב הזה. אבל העובדות מדברות בעד עצמן.

3 תגובות:

  1. כמה שאלות לי אליך:

    א) למה פתאום אבנר החליט להתנקל למשה שיק ולטובול? זה לא כזה מובן ממה שכתבת...

    ב) איפה האב לעזער נכנס פה לתמונה? הלא לא דיברת עליו בכלל ונראה שהוא חלק חשוב היום בקהילה יבנאל וכפי הנראה, תמיד היה...

    ג) מההכרות שלי עם זילבר, עשה לי רושם גדול כאדם טוב וישר, אוהב אלוקים ואדם וממש לא כמו שאתה מתאר ואיך הגעת למסקנה זו שציינת במאמר?

    תודה מראש על ההסברים

    השבמחק
  2. אברהם טובול המוזכר כאן -מוכר לכל הקהילה כמי שהרעיל אותם בכוונה זדונית ברעל עכברים,בזמן שלום זכור לבנו של הרב קורץ-כל מי שזוכר את הזמנים האלה ואת הפחד שזרע אותו פסיכופאט שהיה בן 15 בסך הכל באותו הזמן -אלמלא רחמיו הרבים של המוהרא"ש היה מופרע ופושע זה נמצא עד היום בבית חולים פסיכאטרי ולא משוחרר בציבור !!!שני אחיו האחרים סרסו אדם בירושלים ,אלו האנשים שהקרובים והמקורבים לבנו של המוהרא"ש? השם ישמור ויציל -אמור לי מי חברך ומקורבך ואומר לך מי אתה !!

    השבמחק
  3. Lucky Club Casino Site - Slots, Live Tables, Poker
    Lucky Club Casino is a casino that luckyclub was established in 2013 and is located in Johannesburg. The casino is licensed by the state of South Africa and has a

    השבמחק