יום ראשון, 27 בדצמבר 2015

מותו של הרב אליעזר שלמה שיק והאירועים שלאחריו




ביום שישי י"ז שבט ה'תשע"ה (06.02.2015 למניינם) הלך לעולמו הרב הגדול, מורנו ורבנו הרב אליעזר שלמה שיק. המוהרא"ש, הוא הצדיק מיבנאל, החזיר את נשמתו ליוצרה בבית החולים בארה"ב. הלווייתו יצאה מבית מדרשו בבורו פארק והוא נקבר בבית הקברות ביבנאל, המקום שאותו אימץ ואותו הועיד לקהילת המאמינים שאותה הקים וטיפח. מותו של הרב השאיר את קהילת חסידי ברסלב ביבנאל כשהם המומים וכואבים. אבל את מה שאירע אחרי ההלוויה לא חזה איש. וגם אם היה מי שידע מקצת הדברים שאירעו, איש לא חזה את עוצמת השבר.
המוהרא"ש בתפילה על ציונו של רבי נחמן מברסלב באומן

המוהרא"ש חוזה את העתיד לקרות


שבוע לפני פטירתו, וכשכבר היה ברור שאפסה התקווה להציל את חייו של המוהרא"ש, קרא הרב לבנו, הרב משה שיק, ובקש ממנו לנסוע בדחיפות לישראל. זאת במטרה לדאוג לחלקת הקבר ולסידורי ההלוויה. המוהרא"ש אמר לבנו באותה ההזדמנות שהוא איננו סומך על איש מלבדו. עוד הוסיף הרב ואמר שהוא חושש מאד ממלחמת עולם שתתפתח מסביב לקבורה. הרב סבר, ובמידה רבה של צדק, כי חלק מהתלמידים לא יהיו מוכנים להשלים אם העובדה שנפטר. אבל החלק החשוב יותר בדברי הרב היה החשש ממחלוקת ואי בהירות שעלולות להתעורר עם המועצה הדתית, בעניין מיקום חלקת הקבר. זאת למרות שהחלקה נקנתה שנים רבות לפני כן. המוהרא"ש אמר את אלה המילים: "אני לא יכול לסמוך על אף אחר ואני מבקש שתיסע בעצמך ותדאג לעניינים". "אחיות שלך" הוסיף הרב, "תישארנה פה ותדאגנה לכל העניינים הרפואיים".

במקביל, שוחח הרב עם הרב בטלפון אברהם טרייסמן, שעוד ידובר בו בהמשך. הרב הזה היה מבכירי וותיקי הקהילה ומקובל מאד. באותה שיחת טלפון הפציר המוהרא"ש ברב טרייסמן לתמוך בבנו, הרב משה, ולהיות לצידו לאחר שיפטר מן העולם. באותה שיחה סיפר הרב אליעזר שלמה שיק לרב טרייסמן כי מינה את מר טולדנו למנכ"ל. זאת ועוד – הרב כתב גם מכתבים שבהם חזר שוב על העובדה שמינה את מר טולדנו למנכ"ל. מצויד בהוראות הרב, נסע הרב משה לארץ ישראל, לעשות כמצוות אביו. 

המוהרא"ש היה אדם חכם והבין שישנם זרמים מתחת לפני השטח, העלולים לפגוע קשות בקהילה. למרבה הצער, הרב אליעזר שלמה שיק חזה נכונה את השבר הגדול שיבוא על הקהילה עם מותו ורצה להתכונן מבעוד מועד. הרב סבר שמקומו של בנו, הרב משה, חייב להיות לעת הזאת ביבנאל ועשה כל שביכולתו שאכן כך יקרה. אלא שבכל האמור לרב משה עצמו, שום דבר לא הכין אותו למה שעתיד להתרחש.

מותו של המוהרא"ש והאירועים שבאו בעקבותיו


ביום שישי 06.02.2015 הלך הרב אליעזר שלמה שיק לעולמו. ביום ראשון שלאחריו הרב נקבר והמשפחה ישבה שבעה ביבנאל עד ליום רביעי. ביום ההוא נודע שמצבה של הרבנית איננו בכי טוב והמשפחה הוכרחה לחזור לארצות הברית לימים האחרונים של השבוע. ביום הראשון של השבוע שלאחריו, 13.02.2015, נערך ביבנאל אירוע סיום השבעה לאדמו"ר המנוח ז"ל. מיד לאחר מכן הוחל במסע השמצה כנגד הרב משה, בנו של האדמו"ר. את המסע הזה הוביל אדון יחיאל זילבר. האיש הזה, שבו עוד ידובר בהמשך, דאג לאורך תקופה ארוכה, לאסוף חומרים מכפישים כנגד הרב משה. בידיו של האדון זילבר היו חומרים מכפישים למכביר והוא דאג לחשוף אותם ולהשתמש בהם בזמן הנכון מבחינתו. החומרים הללו כללו הקלטות של האדמו"ר, כשהוא אומר דברים קשים על הרב משה. הדברים אכן נאמרו ואין איש יכול להכחיש אותם, אבל הם נאמרו בהקשר של סכסוך משפחתי שמזמן עבר מהעולם. בנוסף לחומרים המכפישים הללו, קשר האדון זילבר קשר וגייס לצידו את מר טולדנו, שמונה על ידי האדמו"ר עצמו למנכ"ל. ואם בכך לא די, גייס אדון זילבר לצידו גם את האדון אבנר סלמה, שגם בו עוד ידובר בהמשך. כאן המקום להזכיר רק כי אבנר סלמה היה בעבר איש חשוב ובעל תפקידים בקהילה, ונושל מכל תפקידיו בקהילה. אף שלא היה בעל תפקיד, היו לו ככל הנראה עוד אנשים שהקשיבו לו. 

עם תום השבעה עלה אותו אבנר סלמה על הבמה והחל לזעוק ולייבב בקולי קולות. הוא טען שבחלומו ראה שהרב משה רצח את אביו, לא פחות ולא יותר. עוד הוסיף סלמה כי כיון שהוא יודע ממקורות נאמנים שהרב משה פעל כנגד אביו המוהרא"ש, שומה על הקהילה להרחיק מכל פעילות את הרב משה ואת איש אמונו הרב טובול. מאותו הרגע ואילך החל בקרב קהילת חסידי ברסלב אשר ביבנאל מסע הסתה חסר מעצורים כנגד הרב משה. חלק מחברי הקהילה פותו להאמין שהרב משה היה בעצם אויב של אביו, המוהרא"ש.
מה עמד מאחורי ההסתה הפרועה והניסיון להדיר את הרב משה מכל ההשפעה והתפקידים שלו בקהילת ברסלב ביבנאל? מי היו המרוויחים הגדולים מכך ומה היה האינטרס שלהם? וכיצד הגיעו הדברים לכדי כך שמי שהתבקש על ידי הרב לנסות ולמנוע שבר בקהילה הורחק זמן קצר לאחר מות אביו ממנה? עוד רבות השאלות, והתשובות עליהן עוד יבואו.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה