יום חמישי, 24 בדצמבר 2015

המוהרא"ש וקהילת ברסלב ביבנאל


ראשיתה של קהילת חסידי ברסלב ביבנאל הייתה לפני כשלושים שנה, עת התיישב במקום הרב אליעזר שלמה שיק, הוא המוהרא"ש. אבל תחילתה האמתית של הקהילה הייתה נעוצה בעובדה שהחל משנות השבעים של המאה הקודמת למניינם, אירעו קלקולים בקשר שבין המוהרא"ש לבין מנהיגי ברסלב בירושלים. עם ראשי המתנגדים למוהרא"ש נמנו הרב לוי יצחק בנדר, ממחדשי תנועת חסידות ברסלב בירושלים, והרב שמואל הורביץ זצ"ל. עיקר הטענות שלהם הופנו כנגד כתביו של המוהרא"ש. הטענה העיקרית כנגדו הייתה שכתביו מושפעים מספרות המחקר (האקדמי) וכוללים דברי חוקרים מבלי לציין שאכן כך הדבר.





בתחילת שנת תשל"ז הקים הרב אליעזר שלמה שיק זצ"ל בעת מדרש עצמאי בשדרה התשיעית בבורו פארק, רובע מנהטן בניו יורק. בית המדרש הזה נקרא "היכל הקודש – חסידי ברסלב". הדבר מלמד שכבר בעת ההיא היו למוהרא"ש תלמידים רבים, מה שאפשר לו לפתוח את בית המדרש ולהצליח. עם מקורביו ניתן היה למנות את ר' יצחק מאיר מורגנשטרן ורבים וטובים אחרים. בעת ההיא היו למוהרא"ש גם קהילות בבני ברק, טבריה, ירושלים וצפת. הקהילות הללו הלכו והתעצמו. כיון שכך, חלק הרב את זמנו בין קהלת ברסלב בניו יורק לבין הקהילה בישראל. בשנת התשמ"ו (1986 למניינם) התיישב המוהרא"ש ביבנאל, יחד עם חלק ממעריציו – בעיקר תושבי צפת.



קהילת חסידי ברסלב בהנהגת המוהרא"ש הלכה וגדלה. כיום ישנם ברחבי ארץ ישראל כמה וכמה בתי מדרש: בבני ברק, טבריה, צפת, אשדוד, בת ים, נתיבות, אשקלון, תל אביב ובאר שבע. עם זאת, המקום המרכזי בחיי הקהילה הזאת הוא מקום מושבו של המוהרא"ש ביבנאל.

פיתוח קהילת ברסלב ביבנאל

לאורך כל השנים, מרגע שהתיישבה הקהילה ביבנאל, עשה הרב אליעזר שלמה שיק רבות במטרה להגדיל ולפתח את הקהילה. הוא פעל לחיזוק הקהילה ולייצוב שלה. הוא בנה את בית המדרש ובית הכנסת, למרות כל הבעיות שהלכו וכל הבירוקרטיה שהציבה מכשולים לרגליו חדשות לבקרים.חברי הקהילה נהנו מרוחב ידו של האדמו"ר, שדאג לרווחתם. הכספים שהוקדשו לרווחת הקהילה הגיעו מתרומות ומכספים שהרב גייס בעצמו. גם המבנים נבנו תוך שהרב בעצמו מגייס את הכספים ועושה כל שביכולתו להשלים את המעשה. והקשיים היו מרובים – הן קשיים כלכליים והן קשיים פרוצדוראליים מול הרשויות במקום. באחד המקרים הופסקה הבנייה באמצע, תוך שהקבלן שנבחר ברח באמצע הבנייה, עם הכספים ששולמו לו מראש. ואף על פי כן ולמרות הכל, נשלמה הבנייה לבסוף.



את כל מחשבותיו ותקוותיו הקדיש המוהרא"ש לקהילה הגדלה והולכת ביבנאל. בשנת 2003 למניינם הביא המוהרא"ש את בנו, הרב משה שיק שליט"א, למסד את ניהול הקהילה. זאת בתקופה שהרב לא היה יכול לשהות בישראל, בעקבות תסבוכות משפטיות שונות. מאז הקהילה התפתחה ועברה שינויים וטלטלות רבים. אבל דבר אחד נותר על כנו – הנאמנות והאהבה של כל חברי הקהילה לרב אליעזר שלמה שיק – המוהרא"ש.



בשנת התשע"ה הלך רבי אליעזר שלמה שיק (מוהרא"ש) לעולמו, ממחלת הסרטן.



בצוואתו ועל קברו של המוהרא"ש נכתב: "לא אנוח ולא אשקוט עד שיהיה למי שבא לקברי להתפלל וללמוד ישועה שלימה מן השמיים ובפרט בחור ובחורה שצריכים למצוא את זיווגם ויאמרו את כל ספר תהילים בלי להפסיק – אני מבטיח שימצאו את זיווגם מן השמיים ואני חזק בזה מאד".



וכל המוסיף גורע.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה